
Istorija nas je naučila da dela i karakter osobe daju vrednost imenu, a ne obrnuto. U slučaju časovničarstva, kvalitet, majstorstvo, inovacije i preciznost daju vrednost imenu brenda.
Japanski brendovi svetu su dali pregršt tehnoloških inovacija u časovničarstvu, i neke od najpreciznijih satova današnjice. Iza svakog imena stoji istorija inovacija i precizne mehanike. Od Kintara Hatorija, koji je težio izuzetnom radu, do Kašio braće čije je romanizovano prezime simbol digitalne revolucije. Preko vizije da satovi budu za svakog građanina, sve do same srži precizne mehanike dalekog istoka... Razumevanje kako su ovi brendovi postali globalni stubovi časovničarske industrije kreće od njihovog naziva.
Ne pitam za tvoje ime, nego za tvoja dela
Seneka je shvatio da ime po sebi ne znači ništa bez dela. Upravo na delu je poznat japanski brend Seiko.

Ime brenda je esencija onoga što brend predstavlja, a njegovo značenje je složenije od jednostavnog prevoda. Zapravo, kao prevodilac sa japanskog jezika, skoro da mi je nemoguće samo prevesti reč seiko bez dodatnih objašnjenja u fusnotama. Što me navodi da je sam naziv odlično odabran i upotrebljen.
Lingvističko značenje:
Ime Seiko je sastavljeno od dva japanska kanđija – ideogramskih znakova koji se koriste u japanskom pismu:
精 (Sei): Ovaj znak znači izvrstan, precizan, minuciozan, pedantan ili prefinjen. Kada se koristi u kontekstu kvaliteta, ukazuje na nešto što je izuzetno dobro urađeno.
工 (Kō): Ovaj znak znači rad, izrada, zanat, majstorstvo ili inženjering. Odnosi se na proces izrade nečega.
![]() |
| Makrofotografija logoa na King Seiko modelu SPB369 |
Neki izvori navode i značenje sreća ili uspeh s tim da je to donekle pogrešno, jer se te reči drugačije pišu, iako se izgovaraju isto. Ta igra reči može da se prihvati ako se Seiko napiše latinicom, kao što to i jeste slučaj na brojčaniku njihovih satova, ali je naziv primarno fokusiran na predstavi kvaliteta i preciznosti.
Istorijsko poreklo
Osnivač kompanije Seiko bio je Kintaro Hatori, koji je 1881. godine otvorio radnju za prodaju i popravku satova u Tokiju. Posao je cvetao, pa se Hatori odlučio na ozbiljniji korak. Godine 1892. osnovao je prvu pravu fabriku za proizvodnju satova u Japanu, nazvavši je Seikosha – Seikoša.
![]() |
| Zgrada Seiko kompanije u Ginzi, Tokio |
Sha – 社 znači kuća, termin koji naginje značenju kompanija. Dakle, Seikosha je značila Kuća majstorske preciznosti ili Kuća izvrsnog rada... i još mnogo sličnih značenja, za koje verovatno ni Japanci sami neće znati da ih objasne i nabroje. To je originalnost koja je postala nadaleko poznata.
Prvi ručni satovi objavljeni pod brendom Seiko pušteni su u prodaju 1924. godine. Skraćenje imena kompanije iz Seikosha u samo Seiko je najverovatnije bio deo strategije za lakšu globalnu prepoznatljivost i marketing, zadržavajući suštinu originalne misije – preciznost.
![]() |
| Sat na kuli zgrade Seiko u Ginzi, pogled na ulaz u zgradu sa krova |
Naziv Seiko je lingvistički bogat i u potpunosti obuhvata ideju posvećenosti kvalitetu i majstorstvu u izradi. To nije samo zvučno ime, već funkcionalni manifest koji direktno opisuje misiju brenda.
Ime je prvo nasledstvo
Ime Citizen je izuzetno zanimljivo jer, za razliku od Seika, direktno koristi englesku reč, ali sa vrlo specifičnom i snažnom filozofijom koja stoji iza nje – sat za građane širom sveta.
![]() |
| The Citizen Chronomaster AQ4042-01P, makrofotografija |
Naziv koji na engleskom znači građanin nije slučajno odabran. On odražava jasnu viziju i misiju brenda, koje sežu duboko u njihovu istoriju.
Lingvističko značenje
Citizen – građanin. Osim prostog prevedenog značenja, reč simbolizuje univerzalnost, demokratičnost, dostupnost i ideju da su kvalitetni proizvodi namenjeni svakom pojedincu u društvu, bez obzira na društveni status.
Istorijsko poreklo i krštenje
Istorija naziva počinje mnogo pre nego što je kompanija zvanično usvojila to ime. Jedna ličnost modernih shvatanja – Kamekići Jamazaki, uvideo je da su organizacija posla i preciznost ključni u razvitku Japana početkom XX veka. Međutim, satovi su bili preskupi, pogotovo za običnog radnika, tj. za prosečnog građanina.
Upravo je Kamekići Jamazaki davne 1918. godine u Tokiju osnovao Institut za istraživanje satova Shokosha, preteču kompanije koju danas poznajemo kao Citizen Watch.
Ključni trenutak dogodio se 1924. godine kada je Institut proizveo prvi džepni sat koji je nazvan Citizen.
![]() |
| Prvi sat sa nazivom Citizen, predstavljen 1924. godine. |
Naziv je zvanično predložio oblasni gospodar Šinpei Goto, ujedno i tadašnji gradonačelnik Tokija, koji je bio prijatelj osnivača Jamazakija. Prvi Citizen sat ikada poklonjen je japanskom princu regentu, kasnije caru Hirohitu, što je bio veliki događaj za brend. To je nešto što se ne pominje mnogo danas, kada znamo da je upravo car Hirohito uvukao Japan u Drugi svetski rat, priklonivši se pogrešnoj strani.
Gradonačelnik Goto je izjavio da se nada da će satovi biti popularni u građanstvu i da će doprineti boljem životu građana, i to ne samo u Japanu, nego u celom svetu. Zbog toga je i predložio da novi naziv bude na engleskom jeziku. Ova izjava je postala credo kompanije.
Inspirisana tim idealima i uspehom džepnog sata, kompanija je zvanično preimenovana u Citizen Watch Co., Ltd. 1930. godine.
![]() |
| Moderno reizdanje prvog Citizen sata, proizvedeno 2024. godine, povodom stogodišnjice od prvog modela. |
Filozofija kompanije – Bolje počinje sada
Naziv Citizen je postao stub celokupne strategije brenda, sa fokusom na demokratizaciju tehnologije. Za razliku od mnogih švajcarskih luksuznih brendova, koji su bili nedostupni širokim masama, Citizen je želeo da ponudi visok kvalitet i preciznost po ceni koju svaki građanin može da priušti.
Korišćenje univerzalne engleske reči za ime brenda odmah je signaliziralo globalnu ambiciju. Naziv naglašava posvećenost brenda tome da tehnologiju i preciznost učini dostupnom masama, a ne samo eliti.
Upoznaj samog sebe
Naziv Orient je izrazito geografski i simboličan. On označava Istok, ali je izabran sa jasnom namerom da se signalizira proširenje i globalna ambicija brenda, kako na istoku tako i na zapadu.
![]() |
| Orient Tonneau ESAC-Q0, makrofotografija |
Lingvističko i simboličko značenje
Latinska reč oriens znači izlazeći, označavajući deo sveta odakle Sunce izlazi – istok. Za Japan, kao zemlju izlazećeg Sunca, ovaj naziv ima dubok simbolički značaj. Simbolizuje početak, novi dan, vitalnost i izvor svetlosti.
Ime je odabrano u periodu posleratne obnove, nakon 1950. godine, kada su mnoge japanske kompanije aktivno tražile međunarodno priznanje. Korišćenje reči koja je razumljiva na Zapadu omogućilo je brendu da se odmah pozicionira kao globalni igrač.
Istorijsko poreklo
Koreni brenda Orient sežu duboko u prošlost, daleko pre zvaničnog osnivanja kompanije. Zbog toga se često navode dve godine osnivanja, a ja kao ljubitelj brenda uglavnom navodim 1901. godinu, kada je Shogoro Yoshida – Šogoro Jošida, osnivač brenda, otvario prodavnicu satova u Tokiju pod nazivom Yoshida Tokei-ten – Prodavnica satova Jošida.
Stoga, po meni, Orient ima tradiciju dugu preko 120 godina; međutim, u to vreme Jošida se nije bavio proizvodnjom satova, već prodajom uvezenih džepnih satova, kao i nekih rezervnih delova.
Tek 1920. godine Jošida osniva firmu Toyo Tokei i počinje proizvodnju prvo stonih, a kasnije, 1934. godine, i ručnih satova.
![]() |
| Prvi Orient iz 1950. godine i prvi sat premijum linije Orient Star iz 1951. godine |
Nakon prekida rada zbog teške posleratne ekonomije, uništena kompanija se renovirala i rekonstruisala i 1950. godine promenila naziv u Orient Watch Co., Ltd. Iste godine lansirali su i svoj prvi Orient model, a 1951. godine Orient Star – premijum liniju koja i danas postoji.
Zbog cele situacije sa Drugim svetskim ratom i zbog uništenja kompanije Toyo Tokei, ponovno osnivanje pod novim nazivom 1951. godine uzima se kao početak rada kompanije Orient.
![]() |
| Orient Star logo tokom godina |
Ime ne krasi čoveka, nego čovek ime
Naziv Casio je najjednostavniji za dešifrovanje, međutim, veliki broj ljudi uopšte ne zna šta taj naziv znači. Odgovor je jednostavan i to je svojevrsno svedočanstvo porodične sloge i vizije.
Lingvističko značenje
Casio nema direktno značenje na japanskom jeziku. To je pojednostavljeno fonetsko prilagođavanje pisanja porodičnog imena osnivača kompanije Kashio – Kašio. Bili su to Tadao, Tošio, Kazuo i Jukio Kašio, koji su 1946. godine osnovali ovu kompaniju.
![]() |
| Braća Kašio ispred zgrade kompanije |
Istorijsko poreklo i inovacija
Originalni naziv kompanije je bio Kashio Seisakujo – Proizvodna kompanija Kašio. Ideja nije bila da se proizvode satovi... bar ne u početku. Akcenat je bio na modernizaciji i tehnološkom razvoju posleratnog Japana. Kompanija je započela sa izradom tehnoloških uređaja, na prvom mestu električnih kalkulatora. Njihove ambicije su uvek bile vezane za elektronske inovacije.
Kada je kompanija 1957. godine objavila svoj prvi potpuno elektronski kompaktni kalkulator – model 14-A, shvatili su da moraju da olakšaju izgovor svog imena na globalnom tržištu, prvenstveno na engleskom.
![]() |
| Prvi elektronski kalkulator i braća Kašio |
Prezime Kashio je romanizovano u Casio, jer je ta verzija imala moderniji zvuk i bila je lakša za izgovor i prepoznavanje među stranim kupcima, iako ne vidim razloga da Kašio bude prekomplikovano izgovoriti na bilo kom jeziku...
Filozofija Casio brenda je uvek bila vezana za funkcionalnost i inovacije. To se vidi u njihovim satovima, čiji su se prvi modeli pojavili sedamdesetih – od prvog digitalnog sata sa kalendarom, preko satova sa kalkulatorom, do neuništive serije G-Shock.
![]() |
| Prvi Casio sat, Casiotron B, predstavljen 1974. godine. |
Naziv Casio je postao sinonim za tehnologiju i izdržljivost, a ne samo za tradiciju izrade preciznih kvarcnih satova.
Nomen est omen – Ime je znak
Četiri imena, četiri priče, jedno nasleđe – preciznost. Seiko, Citizen, Casio i Orient predstavljaju kvintesenciju japanskog časovničarstva, a njihovi nazivi nisu samo etikete.
Oni su manifesti preciznosti izrade i predanosti radu!
Ivan R.
岩












Нема коментара:
Постави коментар