12. 11. 2021.

Da li vašem satu treba servis?


    Kada je u pitanju servisiranje mehaničkih satova, čest izgovor mnogih kolekcionara je: Imam mnogo satova koje nosim u rotaciji, tako da pojedini modeli dugo stoje u kutiji. Ta mala kilometraža znači da nema potrebe za servisom.
    Časovničari, s druge strane, mišljenja su da ako je sat star 5 godina ili nije servisiran u poslednjih 5 godina, onda je servis i te kako potreban. Većina mi je tako odgovorila kada sam im postavio pitanje Da li mom satu treba servis? 
    Možemo se složiti oko toga da se satovi koji se manje nose i manje troše, i da servis možda nije nužno neophodan u naznačenom servisnom intervalu, ali ni tada neće škoditi da se sat odnese i pogleda.
    S druge strane, postoji i zrnce sumnje. Možda časovničari žele da im ljudi češće dolaze na servis, jer im je to jedan od izvora prihoda. Međutim, takva teorija zavere nije osnovana. U nastavku ću navesti razloge koji opravdavaju majstore.
    Uz malo više istraživanja, odlučio sam da je svrha ovog mog teksta da vam pomogne da razumete kako se mehanizam sata troši tokom vremena, kako bi ste znali kada da reagujete i odnesete sat na servis.

    1. Sat počinje da žuri ili kasni. Lošija preciznost je prvi znak da se približavate trenutku servisiranja. Ključna reč je trenje. Kada su u pitanju mehanički satovi, trenje je zlo svakog pokreta mehaničkih delova. Trenje smanjuje pogonsku silu, povećava habanje i ima negativan uticaj na tačnost.
    Tokom vekova, časovničari su naporno radili da se otarase trenja, tj. da minimiziraju njegovo negativno dejstvo na performanse sata. Trenje između dve površine (na primer, osovine sata i ležaja) može se smanjiti ako su obe površine visoko polirane. Smanjenje veličine kontaktne površine takođe pomaže. Ali ono što najviše pomaže je podmazivanje – kada se mala količina ulja ili maziva nanese između čvrstih površina, trenje se znatno smanjuje.
    Međutim, postoji jedan mali problem. Tokom vremena ovo dobro ulje se pretvara u loše ulje. Već posle pet godina konstantnog rada ulje više nije sveže, te prestaje da služi svrsi. Ako je sat i dalje primoran da radi bez novog podmazivanja, posle nekih sedam godina, mehanizam sata je ozbiljno kontaminiran prljavštinom, prašinom i metalnim česticama koje ulje skuplja. Mešavina ulja i ove prljavštine deluje kao abrazivna pasta i pojačava dejstvo trenja. Posle deset godina rubini verovatno više nisu tako glatki i servisiranje vašeg sata će biti skuplje.
    
    2. Sat je star 10 godina, i dalje je precizan, samo više nema punu rezervu snage. Ovaj gubitak rezerve snage je gotovo siguran znak da je sat već okasnio za remont. Sledeće što će se verovatno desiti jeste da stane preko noći posle samo nekoliko sati nenošenja.
    Paradoksalno, neki satovi sa kompromitovanom rezervom snage i dalje će držati razumno tačno vreme, pa se može desiti da propustite prvi znak. 
    Ispravna stvar je da prestanete da nosite taj sat i odnesete ga na servis. Do ovog trenutka vas još uvek neće koštati mnogo.
 
    3. Sat stane dok ga nosite. O ovome ne moram mnogo da pišem. Ne govorimo o kvarcnim satovima, pa se baterija istrošila. U pitanju je vrlo precizna mehanika. Jednostavno shvatite ovo kao poslednje upozorenje!
    Ukoliko odmah ne odnesete sat kod časovničara, vrlo brzo se može desiti da ste sat zauvek izgubili. Cena servisa je sada mnogo viša, jer zahteva skuplju popravku.

    4. Unutra nešto zvecka, ali sat i dalje radi drži dobro vreme. Nema časovničara koji će reći da je onda sve u redu. Zveckanje nikad nije dobar znak. To znači da su neke komponente toliko istrošene i istanjene da više ne naležu dobro na svoje mesto, pa čak i da su neki delovi otpali i udaraju u ostale metalne delove mehanizma.
    U ovom trenutku rezerva snage više i ne postoji. Sat radi samo dok se nosi, ako je automatik, ili mora da se navija svakih nekoliko sati. Do ovog trenutka se već pitate ko bi mogao tako dugo da ne nosi sat na servis? E pa, u mojim razgovorima sa časovničarima, pomenuli su da se i ovo dešavalo.
    Najčešće otpadaju rubini i mali šrafovi. Servis ovakvog sata je moguć, ali već papreno skup. Mnogi časovničari će vas jednostavno i odbiti, jer nemaju rezervnih delova. Ispada da je jeftinije kupiti novi mehanizam, nego se mučiti.
    Ali postoje ljudi koji ni tad ne nose sat na popravku!

    5. Sat je potpuno stao. Ne može da se navije, nikako da se pokrene. Nažalost, ovo je vreme kada većina vlasnika odlučuje da odnese sat na servis. Međutim, čišćenje i podmazivanje više neće biti dovoljno da se sat vrati u ispravno stanje.
    Srce sata je pokvareno do te mere da je popravka izuzetno skupa i dugotrajna, i velika većina časovničara će vam jednostavno reći da kupite nov sat. Zakasnili ste...

Zaključak

    Da budem jasan – ne kažem da sat koji se nosi retko u rotaciji mora da se servisira onoliko često kao onaj koji nosite svakodnevno. Mežutim, veoma je važno da pazite na prve znake koje vam sat javlja. Lošija preciznost nije uvek znak da je vreme za servis, ali u tom trenutku bolje obratite pažnju na rezervu snage.
    Ako nosite sat oko osam sati, a on ne izdrži najmanje 24 sata, nemojte ga više nositi. Vreme je za servis!
    Dalje od te tačke, vi ste na pozajmljenom vremenu.
   

    Uživajte u svojim satovima i dobro ih čuvajte. Zapamtite, mehanički satovi su pravljeni da traju, i ako se brinete o njima, oni će i trajati!

Srdačan pozdrav,
Ivan R.

Нема коментара:

Постави коментар