2. 3. 2022.

Intervju: Čovek. Mit. Legenda – Attila!


   Kratko i jasno – on je iskreni ljubitelj japanskih satova. Kolekcija ove osobe jedna je od najvećih i najzanimljivijih na ovim prostorima. To su modeli koje ćete videti jednom u životu... retki, limitirani, a bogami i unikatni. Mnogi sakupljaju satove, ali malo njih je kolekcionarstvo satova pretvorilo u umetnost. Ljubitelji satova ga dobro znaju on je Attila!
 
Deo Shogun i Samurai kolekcije

    Na društvenim mrežama sam često video pozitivne komentare na fotografije tvojih satova i oduševljenje ljubitelja brojem modela u tvojoj kolekciji. Ne mogu a da se ne zapitam, od kada si počeo da se ozbiljnije baviš kolekcionarstvom?
 
    Ozbiljnije sam počeo da se bavim kolekcionarstvom relativno skoro, od 2019 godine. Da budem iskren, sat sam imao na ruci od svoje petnaeste godine i od tada ga ne skidam. Sad imam 43 godine, pa vi računajte [smeh]. 
    Prvi sat koji sam kupio je bio Casio, ne sećam se reference, međutim, dugo sam nosio ovaj brend. Jedan od prvih je bio Casio EF-126D-2AVEF, kojeg i danas posedujem i nosim s vremena na vreme. I tako, godinama sam imao jedan sat i to mi je bilo dovoljno.
    Otac je imao jedan Seiko 5 automatik sa mehanizmom 7009, i preko tog modela sam se prvi put susreo sa ovim japanskim proizvođačem. Zbog izdržljivosti i dugotrajnosti uvek sam imao respekt prema Seiko satovima, da ne govorim o poštovanju prema svom ocu. Nekako sam taj brend povezao s njim, a njegov sat sam nasledio i sačuvao u svojoj kolekciji.
    I posle dugog niza godina i jednog sata u vlasništvu, te 2019. godine odlučim da se ponovim novim satom. Pa onda drugim, trećim... i tako je krenula ta priča koja traje i dan danas. Moja kolekcija je sastavljena pretežno od Seiko i Orient satova, ali to već i sami znate.

    Šta za tebe predstavlja kolekcionarstvo?
 
    Kolekcionarstvo... mogu da ispričam kako sam ja razmišljao kad sam ušao u taj svet. 
    Isprva sam želeo da napravim neku vrstu kolekcije satova, iako nisam imao tačan broj modela u glavi. Da li će to biti tri, pet ili deset komada? Znao sam samo da težim ka Seiko satovima iz sada poznatih razloga. Prvi model koji sam kupio bio je SUN 015P1 – kinetički sat. S njim sam krenuo u proširenje kolekcije. 
    Interesovanje mi se sve više budilo. Počeo sam da se učlanjujem u razne grupe i forume na internetu, i tada mi se otvara skroz novi svet! Svet limitiranih modela, starih – vintage modela, svet različitih stilova, ronilački, sportski, elegantni... iz prve sam se zaljubio.
    Poenta kolekcionarstva za mene je da nađem sat koji mi se sviđa i taj isti imam u svojoj kolekciji. Nije bitno da li košta 5.000 dinara ili mnogostruko više. Kad prvi put vidim neki model, odmah znam da li je moj ili nije za mene [smeh]. Probaću bolje da se izrazim, prvo i osnovno – poenta kolekcionarstva je ljubav prema satovima. Svako treba da proba da održi tu ljubav kroz satove koje ima u kolekciji i kroz potragu za modelima koje će nabaviti u budućnosti. I tako ukrug.
 
    Da li bi mogao da nam objasniš kako se tvoj pogled na kolekcionarstvo menjao tokom godina?

    Vremenom sam sticao iskustvo, pa je neminovno da se moj pogled malo promenio. Ne mnogo, jedino što sam krenuo u ozbiljniju potragu za limitiranim izdanjima. Neke je bilo lakše pronaći, a neke mnogo teže. Ta potraga je veliki plus u kolekcionarstvu, ta neizvesnost potrage ima šarma, a kada na kraju pronađeš i kupiš taj sat, zadovoljstvo i sreća su potpuni.
    Shvatio sam da poenta kolekcionarstva nije zarada, jer većinu modela čuvam i nisu na prodaju, ali može se reći da limitiranim izdanjima cena vremenom raste, pa se to može shvatiti kao neka vrsta investicije.
 

     Da li tvoja kolekcija ima određenu temu?

    Iskren da budem, moja kolekcija nema neku posebnu temu... Sakupljam satove koji mi se sviđaju, jedino mogu da kažem da su većina Limited ili Special Edition modeli.
 
    Najveći broj modela u tvojoj kolekciji su ronilački satovi. Da li su ti oni bili oduvek najomiljeniji, ili se tvoj ukus s godinama menjao?   
 
    Ne. Ukus za satove mi se nije mnogo menjao. Bilo mi je bitno samo da je Seiko sat... Vremenom sam se upoznao i sa Orient satovima, koji potpada pod istu Seiko-Epson korporaciju. Eto, to mogu da dodam, da sam uz Seiko u kolekciju počeo da dodajem i Orient.

    Od svih satova u kolekciji, koji ti je najvredniji?

   Vrednost satova uglavnom ne rangiram po ceni. Meni lično najvredniji sat u kolekciji je Seiko Sumo SBDC017 LE, napravljen samo u 750 primeraka. 
 
 
    Najvredniji mi je ne samo zato što je redak, već i zato što sam ga, bezmalo, godinu dana tražio. Bukvalno svaki dan – potraga za tim modelom. Listao sam i udruživao se u grupe ljubitelja satova onlajn, upoznao sam dosta ljudi u Srbiji i inostranstvu. Pa čak i uz pomoć prijatelja, ta moja potraga je trajala godinu dana. Za to vreme, uspeo sam da pronađem samo tri modela, ali sve tri ponude su bile pokušaj prevare! Generičku sliku sata na oglasu vidiš, ali dodatne slike niko nije hteo da podeli, a na dodatna pitanja o modelu nisu davali konkretne odgovore.
    Jednog dana, sasvim slučajno naletim na oglas u Tajlandu. Odmah sam kontaktirao prodavca i poznanika koga imam u toj dalekoj zemlji. Krenuli smo u proveru sata. Prodavac nam je pokazao dodatne slike, odgovorio na sva pitanja koja smo imali u vezi sa satom. Dogovorili smo se za cenu, pa je moj prijatelj izvršio kupoprodaju u Tajlandu i sat poslao meni. Možete da zamislite mene, koji kao da sam Sveti Gral našao u tom trenutku! [smeh]

    To je dakle bio tvoj Grail Watch

    Tako je.

   U tom slučaju, potraga za tim jednim najvrednijim satom je završena. U kom pravcu onda ide tvoja kolekcija?

    Moja kolekcija u ovom trenutku ide u pravcu: što više satova! Od jeftinijih do skupljih, važno da kolekcija raste vremenom.
     Iskreno, kad sam imao samo dva sata želeo sam dvadeset dva. Kad sam imao dvadeset dva, razmišljao sam da imam dva... A sad sam stigao do trenutka gde nema nazad i nema prodaje satova iz kolekcije. Ljubav prema satovima se održava i nema rastanka.
 
    Znači, ne bi mogao da prodaš sve satove i ostaviš samo taj jedan poseban?
 
    Ne. 

    Na kraju, koji savet možeš da daš ljudima koji tek ulaze u svet kolekcionarstva?

    Moj savet ljudima koji ulaze u kolekcionarstvo... kupite sat koji se vama sviđa, a ne zato što ga drugi žele! Dešava se da je neki model u nekom trenutku popularan, ali treba uzeti sat koji će vam se sviđati i posle kupovine, posle tog hajpa. 
    Drugi savet je da dobro pretražite cene. Kada pronađete sat koji želite, razgledajte, istražujte i kako se kreću cene polovnih satova. Bitno je da imate sve informacije o satu pre kupovine. Što kažu – tri puta meri, jednom seci.
    Bilo da imate dva sata ili dvadeset dva, svi ti satovi vas predstavljaju.
    Naravno, srećan lov svima koji ste već u kolekcionarstvu i onima koji tek kreću! 


    PS: Ko me poznaje – poznaje, ko me ne poznaje, nek zna da sam uvek tu za pomoć oko informacija, ako zatreba 👊🍻
 
    Zahvaljujem Atili na zanimljivom razgovoru. Njegova kolekcija Seiko satova je zaista impresivna, pa u nastavku možete videti još neke zanimljive modele koje sam izdvojio iz njegove kolekcije:
 













Srdačan pozdrav,
Ivan R.


 
 

4 коментара: