16. 6. 2022.

Mehanizmi koji pokreću druge


    Dok se manufakturni mehanizmi obično povezuju sa vrhunskim luksuznim švajcarskim i nemačkim brendovima, postoji izuzetak. Japan je zemlja ponosnih, tvrdoglavih, istrajnih i vrednih ljudi. Ne iznenađuje što je tehnologija dosta napredna u zemlji koja ima takve građane i takav mentalni sklop. 
    Njihova marljivost i upornost je dovela do toga da su uspeli da pokrenu industriju satova do te mere da imaju svoje in-house mehanizme. Štaviše, ti mehanizmi ne koštaju čitavo bogatstvo!
    U Japanu postoji četiri proizvođača mehanizama: Seiko, Citizen Miyota, Orient i Casio
    Casio je kompanija čisto kvarcnih mehanizama, koji se proizvode u mnogobrojnim postrojenjima ove kompanije. Mehanizam možda najmanje zanimljiv ljubiteljima satova, ali ipak treba da bude pomenut. Kvarcna tehnologija koju Casio stvara zna da bude sam vrhunac industrije, kao što svedoče izuzetno precizni Oceanus satovi. Nešto više o ovom podbrendu možete pročitati u tekstu Skupoceno čudo tehnologije.
    Međutim, što se tiče mehanike, ostali japanski proizvođači vode nemilosrdnu bitku na tržištu u svim cenovnim rangovima. Poznato je da kompanije koje same dizajniraju i proizvode svoje sopstvene proizvode uživaju veliko poštovanje u industriji. Međutim, mnogi proizvođači satova, a posebno mnogi mikrobrendovi, oslanjaju se umesto toga na mali broj proverenih kalibara iz nekoliko kompanija čija je specijalnost proizvodnja mehanizama, a ne kompletnih satova. Korišćenje ovih uobičajeno dostupnih mehanizama za spoljne poslove omogućava časovničarima da smanje troškove i uvedu poznatu količinu u jednačinu izrade satova; ovi mehanizmi su relativno jeftini, opšte dostupni i relativno laki za servisiranje.
    Upravo se tu bije najveća bitka za prestiž između kompanije Citizen i Seiko
    Seiko ima najmasovniju proizvodnju mehanizama na svetu, i to čini iz postrojenja dva podbrenda: SII (Seiko Instruments Inc.) i TMI (Time Module Inc.). Ovi kalibri se mogu naći u mnogim mikrobrendovima, pogotovo onim koji imaju satove ronilačkog stila, i nose oznaku NH. Najpoznatiji je NH35A.  
 
 
Specifikacije
 
Tip mehanizma: automatski 
Prečnik: 25,4 mm
Debljina: 5,3 mm 
Rubini: 24
Frekvencija: 3Hz; 6 bps; 21.600 bph
Preciznost: -20 / +40 
Rezerva snage: 41h
Cena: od 50 do 80 $ 
Zaštita: Diashock

    Dok će se mnogi brendovi satova koji koriste ovaj mehanizam odlučiti za prilagođeni rotor koji će ukrasiti i gravirati prema svom nahođenju, mnogi jednostavno koriste jedan od dva standardna rotora zbog uštede novca. Ovi mehanizmi su obeleženi nazivom zemlje porekla – Japan ili Malezija, kao i oznakom fabrike SII ili TMI. Najčešće će stajati Japan SII i Malezija TMI, iako ima i obrnutih slučajeva.
    Postoje, međutim, i neobeleženi rotori, koji su blatantna kopija iz Kine. Uglavnom su upola cene. No, kvalitet nije različit. Naime, ovo je rezultat toga što Seiko koristi fabrike u Kini, a zatim te fabrike rade ono po čemu su dobro poznate umesto da zaustave proizvodnju kada je količina narudžbenice ispunjena, oni nastave, ali sa suptilnim promenama kao što je neutiskivanje imena brenda u rotor.
    NH mehanizmi su većini veoma poznati i pod drugim imenom 4R, kalibar koji se nalazi u najvećem broju satova koje proizvodi Seiko. NH35 je 4R35, NH36 je 4R36 i tako dalje. Fizičkih razlika među njima nema, samo je poznato da su mehanizmi sa oznakom 4R rezervisani isključivo za Seiko satove, a NH za druge brendove koji žele da imaju ovaj pouzdani kalibar.
    Najveći kvalitet je ujedno i najveća mana ovog kalibra. Jednostavan je i pouzdan. Međutim, ta jednostavnost je ono što ga čini običnim, i pomalo dosadnim. Postoji samo jedan nivo ili tip koji je industrijski standard, iako Seiko pravi i kalibar NE15, koji je premium, sa dekoracijom i 50 sati rezerve snage, a to je nebrendirana verzija kalibra 6R15.
    Sa druge strane, Miyota se potrudila da proizvede nekoliko različitih nivoa kvaliteta unutar jedne klase mehanizama, a pored toga ima i višu klasu u ponudi koji radi na višoj frekvenciji od industrijskog standarda.
 
Miyota 9015

    Citizen u okviru svoje velike grupacije poseduje proizvođača Miyota, koji pravi mehanizme za njihove potrebe, ali se takođe nalazi u mnogim mikrobrendovima. Postoje dve serije: 8000 i 9000; koje predstavljaju dve različite klase nižu i višu.
    Niža klasa, koja nosi oznaku 8000, suštinski je rame uz rame sa Seiko NH kalibrom. To se vidi po specifikacijama:

Tip mehanizma: automatski 
Prečnik: 25,6 mm
Debljina: 5,65 mm 
Rubini: 21
Frekvencija: 3Hz; 6 bps; 21.600 bph
Preciznost: -20 / +40
Rezerva snage: 42h
Cena: od 40 do 60 $ 
Zaštita: Parashock
 
    U odnosu na NH, cena Miyota 8000 je nešto niža, a nudi malo dužu rezervu snage. Preciznost im je deklarisana na istim vrednostima, iako Miyota ima tri rubina manje.
    Miyota 9000 serija je druga priča. Pozicionirana kao konkurent za švajcarski ETA 2824, jako je popularna među mikrobrendovima koji žele da imaju tanje modele više klase. Postoji nekoliko varijacija sa različitim funkcijama i komplikacijama, kao i sa različitim nivoima obrade i ukrasa na samom mehanizmu i rotoru.
 
Specifikacije za 9100 seriju

Tip mehanizma: automatski 
Prečnik: 26 mm
Debljina: 5,52 mm 
Rubini: 24
Frekvencija: 4Hz; 8 bps; 28.800 bph
Preciznost: -10 / +30
Rezerva snage: 42h
Cena: od 115 do 135 $ 
Zaštita: Parashock 
 
    Miyota 9000 je po svemu pozicionirana iznad Seiko NH, pa čak i NE mehanizma. Od svega, najbitnije je to što Miyota radi na višoj frekvenciji i preciznost je bolja. Zbog toga su toliko i traženi. Jedini konkurenti su im švajcarci ETA, Sellita i dr. za koje je potrebno izdvojiti više novca.
    Mana u odnosu na kalibar NH je to što rotor može da se navija samo u jednom pravcu, jer ne poseduje patentirani Seiko Magic Lever, malu oprugu koja omogućava da se mehanizam navija kada se rotor okreće u oba pravca.
     Treba napomenuti da su Seiko Diashock i Citizen Parashock slični sistemi za zaštitu od udarca za mehaničke i automatske mehanizme. Podjednako su efikasni, iako je Citizen uvek išao korak dalje da dokaže da je Parashock efikasniji sistem. Promaster satovi su neko vreme bili testirani bacanjem iz helikoptera, sa visine od 30 metara. Seiko nije išao toliko daleko, koliko je meni poznato.
 
Kredit: Caliber Corner © 2022
Izvor: https://calibercorner.com/citizen-miiota-parashock
    
    U tehničkom smislu, to je sistem sa oprugom za ležaj sa rubinom koji podržava balansni točak. Antišok uređaji pomažu u zaštiti izuzetno osetljive osovine balansnog točka od oštećenja u slučaju pada sata ili udaranja o nešto tvrdo.
    Treći igrač u proizvodnji mehanizama za druge časovničarske brendove bio je Orient. Kako je Seiko u potpunosti preuzeo Epson 2017. godine, Orient sada potpada pod Seiko grupaciju. Međutim, i dalje se mogu pronaći mehanizmi sa oznakom YN55, koji je u suštini nebrendirana verzija Orient kalibra F6922! Isti onaj pouzdani kalibar koji pokreće Orient Kamasu.
    Po specifikacijama jako je sličan kalibru NH35A, samo ima jedan rubin više 22, a preciznost mu je malo bolja na papiru i iznosi od -20 do +35 sekundi na dan. Rezerva snage mu je sat kraća i iznosi okruglih 40 sati.
    Koji god mehanizam da se nalazi u vašem satu, radiće pouzdano i dobro, uglavnom mnogo preciznije od fabrički navedenih brojki. Lako se servisiraju, a cena servisa nije visoka. Svaki časovničar će znati da ih popravi, i ako pazite svoj sat, trajaće vam veoma dugo, ako ne i zauvek. Uz nisku cenu, ova pouzdanost je razlog što mnogi mikrobrendovi koriste neki od japanskih mehanizama koje proizvode Seiko, Citizen i Orient... pa i Casio, koji je priča za sebe.

Srdačan pozdrav,
Ivan R.

2 коментара:

  1. Анониман17 јун, 2022 18:17

    Bravo za tekst i trud! Vrlo lepo napisano, jasno i onima koji nisu stručnjaci.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala puno! Drago mi je da je tekst razumnjiv i od koristi. Zbog toga i pišem :)

      Избриши