1. 7. 2021.

Flieger: popularan dizajn satova koji niko ne želi da prizna

 
    Drugi svetski rat je ostavio pustoš, od koje se svetska industrija teško oporavila, ali neosporno je da je u pripremama za rat, i u trci za naoružanjem, svet dobio nekoliko izuzetnih pronalazaka koji su unapredili nauku i industriju u svetu. U časovničarskoj industriji se vidno osetio napredak u proizvodnji satova, kvalitet i proces proizvodnje su vidno unapređeni, a osetila se i promena mode u vidu prelaska sa džepnih na ručne satove.
    U tom periodu industrijski dizajn dobija na značaju i naglo se razvija, pogotovo u Nemačkoj. Uporedo sa razvojem avijacije, javila se potreba za preciznim mernim instrumentom za pilote, a specifikacije koje je nemački Luftwaffe označio kao obavezne direktno su uticale na izgled pilotskih satova tog doba. Nekoliko časovničarskih kompanija je počelo sa proizvodnjom pilotskih satova koji se danas popularno nazivaju Flieger – pilot, letač. Možda ćete prepoznati velika imena horologije koja su pravila ove modele za Nemačko ratno vazduhoplovstvo: A. Lange & Söhne, IWC Schaffhausen, Laco, Wempe i Stowa.
   
IWC Spitfire, pokušaj revizionizma istorije
 
    Ne može se poreći sveprisutna popularnost dobrog starog fligera. To je jedan od najranijih stilova vojnih satova čiji se izgled nije bitno promenio od svog nastanka. Zasnovani na nemačkim specifikacijama za vojni dizajn iz Drugog svetskog rata, satovi Flieger napravljeni su da budu jasno čitljivi i lako upotrebljivi u kokpitu borbenog aviona. Luftwaffe pilotski satovi su bili precizni, kvalitetni i jako izdržljivi. Piloti savezničkih snaga su često uzimali satove zarobljenih pilota i koristili ih umesto onih koji su im bili dodeljeni, koji su bili lošijeg kvaliteta i često bi im stali usled dejstva G sile tokom leta i udaraca u kabini. Da ne govorimo o nekim vazduhoplovnim jedinicama siromašnijih zemalja, čiji piloti nisu ni imali ručne satove, pa su prisvajali fligere kao ratni plen.
     Posle rata, satovi su ostajali u vlasništvu savezničkih pilota, koji su bili pravi heroji rata. Narod se ugledao na njih, a uz taj imidž išli su jako kvalitetni nemački ratni pilotski satovi.
    Što se tiče kompanija koje su proizvodile originalne Flieger satove, nije im išla u prilog činjenica da su sarađivali sa nacističkom vojnom silom, tako da do danas nijedna od pet navedenih kompanija nije uzela zasluge za dizajn. Tako se stvorila zanimljiva situacija da niko ne polaže autorska prava za taj stil.
 

     Specifikacije 

     Fizički, to su bili glomazni satovi, do 55 milimetara u prečniku, sa debelim kožnim kaiševima, ojačani nitnama. Kaiševi su morali biti dugački, kako bi mogli da obaviju rukave kožnih pilotskih jakni, što je bio strog zahtev nemačke vojske. Krunica za navijanje morala je biti dosta velika, kako bi se lako koristila i dok se nose debele rukavice. Na brojčaniku je veliki trougao na poziciji 12 sati, ponekad sa tačkama na obe strane, tako da nosilac može brzo da utvrdi gde je gornja strana sata u mrklom mraku, tj. gde se nalazi marker koji označava 12:00.
    Zbog ovih specifikacija svi satovi različitih proizvođača su bili gotovo identični, ali zbog prirode posla pilota postojala su dva tipa fligera, A i B. Oba sa izuzetno jakom fosfoluminescentnom, blago radioaktivnom bojom koja dugo svetli u mraku, ali sa različitim oznakama i markerima na brojčaniku. 
    
    
    Tip A je klasičnog rasporeda oznaka minuta i sata, sa jasno čitljivim kazaljkama, i takav model bi nosio glavni pilot u dvosedu ili bombarderu koji ima više članova posade. Tip B bi nosio drugi pilot, navigator. Navigacija i precizno merenje vremena idu ruku pod ruku, a minuti su mnogo bitniji od sati. Zato su na brojčaniku tipa B istaknutiji minuti u razmacima od po 5 i velika kazaljka je prenaglašena, zbog jasnije čitljivosti.

    Japan

    Za japansku imperijalnu vojsku satove je pravio Seikosha, staro ime za poznati brend Seiko, i ovu činjenicu brend ne krije. Bili su to izdržljivi satovi, koji su danas jako traženi među kolekcionarima. Po dizajnu, bili su to klasični vojni satovi koje su nosili pripadnici svih jedinica, tako da su pilotski satovi dosta ličili na satove kopnene vojske, ali su tokom kasnijih godina rata i oni dobili istaknute oznake za minute.
 
Seikosha Tensoku pilotski sat iz Drugog svetskog rata

    Koliko je meni poznato, Seiko nikada nije napravio reizdanje ovog modela, verovatno smatrajući da bi takav potez bio neprimeren. Međutim, reizdanje nemačkog pilotskog sata Flieger tipa, to je sasvim druga priča. S obzirom na to da je dizajn takvog sata slobodan za upotrebu, a jako popularan među ljubiteljima mehaničkih satova, Seiko i sestrinski brend Orient su izbacili svoje fligere.
 

    Seiko

Seiko SNK809

    Ne može se poreći, Seiko 5 SNK809 je jedan od najpopularnijih ručnih satova ikada napravljenih. Kompanija je uspela da proizvede milione ovih automatskih ručnih satova tokom godina. U pristupačnom cenovnom rangu, ovo je jedan od najpouzdanijih automatika koji postoje. Problem je što ih je danas teško pronaći u prodaji.
    Klasične dimenzije popualrnih Seiko Petica krase i ovaj model, a pokreće ga 7s26 mehanizam. Ovaj kalibar ima funkciju prikazivanja dana i datuma, što ga uglavnom odvaja od klasičnog brojčanika tipa B fligera, ali je u slozi sa ostalim Peticama iz ponude.
    Nekada su Petice mogle da se nađu da šezdesetak evra, danas im je cena skoro duplo veća, ali još uvek ima mesta gde se mogu naći za oko 8590 evra. 
    Iako je sat vrlo dobar, upozoravam da ne treba platiti više od 120 evra za bilo koji Seiko 5 model, ma koliko kul nadimak imali!
     

    Orient

Orient Flight

    Nije tajna da sam veliki ljubitelj Orient satova. Popriličan broj modela sam prošetao na zglobu.
Među njihovim širokim asortimanom satova, Orient RA-AC0H03B10A, poznatiji elegantnije kao Flight, sa cenom od oko 265 $, izdvaja se kao solidan omaž Flieger satu tipa B. Dostupan je u nekoliko varijanti boja, uključujući crnu, a plava verzija je dostupna i sa narukvicom za samo 15 dolara više. Teško da se može pronaći pristupačniji i kvalitetniji model sa in-house mehanizmom koji nudi više.
    Veličina kućišta je mala u odnosu na originale od pre više od pola veka, sa 42,4 mm, debljina 11,6 mm a mehanizam je poznati automatik F6722, sa 40 sati rezerve i funkcijama ručnog navijanja i hakovanja sekundare.
    U svakom slučaju, sat vredi pogledati ako ste ljubitelj Flieger satova.

    Laco

Laco Aachen B-Uhr 42 mm

    Postoje pilotski satovi. A postoje i pilotski satovi kompanije Laco. Ako baš želite istinski Flieger sat, od brenda koji ih je proizvodio za Luftwaffe, a ne želite da bankrotirate, onda je ovo sat za vas. Kao jedna od retkih ekskluzivnih kompanija, radionica u mestu Pforzheim ima iza sebe jako dugu tradiciju. Iako je Laco 1940-ih bio nezaobilazno oruđe u kokpitu, danas je to izraz slobode... kako tvrde čelnici kompanije. Uglavnom, činjenica je da sa Laco fligerom ne nosite samo precizan i robustan sat na zglobu, već i deo istorije.
    Zašto pominjem jedan nemački brend na blogu koji se ponosi pisanjem o japanskim satovima? Razlog tome je mehanizam koji pokreće ovaj najpristupačniji od fligera originalnih pet proizvođača iz Drugog svetskog rata. Model sa slike Aachen B-Uhr u sebi krije japanski Miyota kalibar 8315, sa čak 60 sati rezerve, specijalno ukrašen i sa termalno obojenim plavim šrafovima. Dolazi u dve veličine, 39 mm i 42 mm. Cena: ispod 400 EUR.
    Ako je to mnogo, osnovna verzija sa slabijim Miyota mehanizmom sa 42 sata rezerve snage, veličine 39 mm, izaći će vas oko 340 EUR. Odličan izbor za ljubitelje istorije i horologije.
 
    Flieger satovi su napravljeni da budu čitljivi, izdržljivi i uslovljeni starim nemačkim vojnim specifikacijama, svi liče jedan na drugi, ali svaki je opet unikatan na svoj način. Mali delić istorije na zglobu, ko može odoleti?

Srdačno,
Ivan R.

Нема коментара:

Постави коментар